Žďákovský most je ocelový silniční most, který překonává řeku Vltavu v místech Orlické přehrady v okrese Písek, v jižních Čechách. Je součástí silnice I/19 spojující Tábor s Plzní a nachází se asi 15 km západně od Milevska a 12 km východně od Mirovic. Leží mezi vesnicemi Staré Sedlo (Orlík nad Vltavou) na levém břehu a Kostelec nad Vltavou na pravém břehu řeky. Je to největší jednoobloukový most bez táhla na světě.
Most je pojmenován podle zatopené obce Žďákov u Chrástu. S mostem v těchto místech bylo uvažováno již v roce 1941...
více Žďákovský most je ocelový silniční most, který překonává řeku Vltavu v místech Orlické přehrady v okrese Písek, v jižních Čechách. Je součástí silnice I/19 spojující Tábor s Plzní a nachází se asi 15 km západně od Milevska a 12 km východně od Mirovic. Leží mezi vesnicemi Staré Sedlo (Orlík nad Vltavou) na levém břehu a Kostelec nad Vltavou na pravém břehu řeky. Je to největší jednoobloukový most bez táhla na světě.
Most je pojmenován podle zatopené obce Žďákov u Chrástu. S mostem v těchto místech bylo uvažováno již v roce 1941, ale později byly, vzhledem k 20m vzedmutí hladiny, plány upraveny. Stavba mostu byla zahájena současně se stavbou hráze Orlické přehrady v roce 1958. Stavba za 71 milionů korun československých byla, po čtyřleté přestávce v letech 1960-4, definitivně dokončena roku 1967. V té době byl odborníky považován za největší prostý plnostěnný dvoukloubový ocelový obloukový most na světě. V současné době je pravděpodobně na osmém místě na světě a své prvenství drží v rámci České republiky. Dodnes je také nejdelším obloukovým mostem s horní mostovkou (bez táhla). V roce 2001 byla v rámci sympozia Mosty 2001 v Brně udělena Žďákovskému mostu cena Most století v kategorii ocelových silničních mostů.
Délka mostu činí 542,91 m. Hlavní oblouk o rozpětí 379,60 m mezi pilíři (330 m mezi klouby) podpírá konstrukci, po níž vede dvouproudá silnice ve výšce 50 m nad hladinou jezera a 100 m nad dnem řeky Vltavy. Hmotnost oblouku je 3 100 t, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116 tun. Autory projektu byly společnosti Pragoprojekt a Hutní projekt Praha. Stavbu provedl podnik Hutní montáže Ostrava-Vítkovice.
Zdroj: Wikipedia