V roce 1997 byla publikována teorie amerických geologů Waltera Pitmana a Williama Ryana z Columbia University, že průliv vznikl asi 5600 let př. n. l., kdy se vysoká hladina Středozemního moře dostala přes Bospor do níže položeného velkého sladkovodního jezera, kde je dnes Černé moře. Rozdíl mezi hladinami byl 140–160 metrů a jejich vyrovnání trvalo asi 40 let. V té souvislosti poklesla i hladina světových moří o 30 cm.[1]
První most o délce 1 074 metrů, zvaný také Bosporský most nebo První Bosporský most, byl přes Bospor postaven v roce 1973. V červ...
víceV roce 1997 byla publikována teorie amerických geologů Waltera Pitmana a Williama Ryana z Columbia University, že průliv vznikl asi 5600 let př. n. l., kdy se vysoká hladina Středozemního moře dostala přes Bospor do níže položeného velkého sladkovodního jezera, kde je dnes Černé moře. Rozdíl mezi hladinami byl 140–160 metrů a jejich vyrovnání trvalo asi 40 let. V té souvislosti poklesla i hladina světových moří o 30 cm.[1]
První most o délce 1 074 metrů, zvaný také Bosporský most nebo První Bosporský most, byl přes Bospor postaven v roce 1973. V červenci 1988 byl asi 5 km severně od prvního mostu otevřen most Fatiha Sultána Mehmeta dlouhý 1 090 metrů. V květnu 2015 má být dokončen třetí a nejsevernější most Most Sultána Selima I. s osmiproudou silnicí a železnicí s délkou 2 164 metrů[4] pojmenovaný po sultánu Selimu I.[5]
V říjnu 2013 byl otevřen 13,7 km dlouhý železniční tunel Marmaray v hloubce 55 metrů, který propojuje dříve oddělené části istanbulského metra a železniční sítě.[6] V roce 2012 byl postaven Bosporský vodní tunel dlouhý 5 551 metrů, který zásobuje evropskou část Istanbulu vodou z Düzcské provincie.
Objednat výrobky Scenerie s touto fotografií
- ukázka výrobků